Begin met het einddoel voor ogen

Dit betekent dat je van te voren bedenkt wat je wil bereiken. Het lezen van een recept voordat je gaat koken is een voorbeeld van het gebruiken van gewoonte 2. Bij kinderen is het maken van een puzzel een mooi voorbeeld. Ze kijken eerst naar het plaatje (het einddoel) voordat ze beginnen te puzzelen.  

Op school zijn we met de kinderen ook bezig met het bepalen van het einddoel. Ze bepalen voor zichzelf een doel. Aan dit doel gaan ze werken. Deze doelen kunnen per kind en per leeftijdscategorie sterk verschillen. Zo is er bijvoorbeeld een kleuter die graag wil leren fluiten en er is een groep 8 leerling die graag naar de Havo wil. Beide doelen worden serieus met de kinderen besproken. Op basis van de doelen wordt met de kinderen een plan gemaakt. Het is wel de bedoeling dat het kind de baas over het plan is. In de kind-oudergesprekken worden deze doelen op school ook met ouders besproken.

Ook met de groep worden doelen besproken. Wat voor groep willen we zijn? Wat vinden we als groep belangrijk? Gezamenlijk wordt een Mission Statement opgesteld. Hierin beschrijft de groep wat het einddoel voor dit schooljaar is.