Wees proactief
Je kunt niet kiezen wat je overkomt. Je kunt wel kiezen hoe je ermee omgaat.
Stephen Covey wijst hierbij op de keuzevrijheid die tussen stimulus en respons zit. Als je je bewust bent van deze keuzevrijheid dan kun je je respons effectiever bepalen. Je bepaalt dus zelf hoe je op een stimulans reageert. Hierin schuilt de essentie van gewoonte 1; wees pro-actief!
Als we kinderen leren om deze fase van keuzevrijheid te benutten, kunnen ze pro-actiever worden. Pro-actief zijn betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je keuzes en gedrag.
Gewoonte 1 is de sleutel tot het gebruik van alle andere gewoonten. Dat is ook de reden waarom het de eerste is.
Als je pro-actief bent zeg je: Ik neem de leiding over mijn eigen leven. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes. Ik kan kiezen hoe ik op andere mensen of op situaties reageer. Ik zit zelf ‘achter het stuur!’.
Jonge kinderen begrijpen snel dat verschillende keuzes tot verschillende resultaten leiden. Het is belangrijk dat we kinderen leren na te denken over de resultaten voordat ze een keuze maken. We leren ze na te denken over wat de keuzes voor henzelf betekenen. Maar ook welke effecten hun keuzes op anderen hebben.